Een buiging voor St Jacob.

8 mei 2014 - Apeldoorn, Nederland

Lieve mensen.

Op 6 mei in de middag heb ik een diepe buiging gemaakt voor St Jacob en verteld dat de pelgrimstocht naar hem toe voor mij ten einde is. Na weer een lange tocht door een leeg gebied heb ik het besluit genomen definitief te stoppen.  Mijn voeten deden het redelijk, maar mijn hoofd niet. Heimwee naar huis bleef de overhand houden. Niet eens zozeer heimwee naar iemand in het bijzonder, maar vooral thuis zijn. Wat wel geholpen heeft is dat Ernst na een weekje zeilen met een trombosebeen op de stoel zit. De gedachten daaraan hebben wel meegespeeld in mijn besluit.

Pelgrim ben ik al sinds mijn reis in 2008, pelgrim zal ik blijven, onderweg zijn heeft niet zoveel te maken met voortdurend ergens anders zijn, onderweg zijn kan ook in het gewone leven. Dat heb ik in de afgelopen maand ontdekt, Het is een goede ervaring geweest, al die jaren heb ik gedacht de tocht van 2008 te kunnen evenaren, maar iets wat erg mooi was is goed om in herinnering te houden. De laatste dagen was ik alleen en had veel tijd om na te denken. Wat de overhand kreeg was de vraag waar ik mee bezig was. Mezelf iets te bewijzen? een ander iets te bewijzen? zelf zei ik toch iedere keer dat het geen wedstrijd is? toch was het een moeilijk besluit, want iets stoppen wat je al jaren als doel hebt lijkt ook een soort falen. Nu gaat iedereen roepen dat het zeker geen falen is en dat weet ik rationeel ook wel, maar... gevoel zegt ook iets anders. Uiteindelijk was het plotseling helder. In La Chartre, Ernst gebeld en de terugreis geregeld. Dat ging sneller dan verwacht. op 7 mei kon ik met bus, trein, metro, shuttle, vliegtuig en Carina met de auto, 's avonds om 22.00 thuis zijn. Wel zonder rugtas want die is ergens op een luchthaven blijven staan, die komen ze nog na brengen. het is heerlijk om thuis te zijn. Wat de plannen worden voor de aankomende tijd weet ik nog niet. mijn verlof duurt nog tot 1 augustus, maar daarvoor neem ik de tijd om een goede overweging te maken. Alle opties zijn open, behalve lopen naar Santiago de Compostela. Jullie wil ik bedanken voor alle support en lieve berichten dat gaf veel energie.

liefs Anja

1. Ella:
    welkom thuis
    lieve zus
  2. Ernst:
    8 mei 2014
    Welkom thuis lieve schat.
  3. Anton:
    8 mei 2014
    Ook dit is goed Anja. Respect voor je poging! Laat het niet lukken geen teleurstelling voor je zijn. Het opnieuw proberen geeft de kracht van je karakter aan. Groetjes en alle liefs gewenst.
  4. Peter ella:
    8 mei 2014
    Idd pelgrim kun je ook thuis zijn.mooi toch zo.n keuze.klasse
  5. Maria:
    8 mei 2014
    Welkom thuis, als het hoofd niet goed wil dan moet je niet gaan worstelen om door te gaan. geniet van je verlof op een andere manier
  6. Liesbeth van Beemen:
    Lieve Anja,

Lieve Anja, Je hebt het oude gevoel niet meer te pakken kunnen krijgen en dat wist je alleen door het eerst te proberen. Maar liefst 2x. De vraag: waar ben ik mee bezig? is een goede. Als je daar geen bevredigend antwoord op hebt stop je ermee. Een sterk en wijs besluit.
  7. Joan:
    Lieve Anja,

Klaas en ik zijn blij je weer veilig en gezond thuis te weten...
    Geniet van de komende periode!

Liefs, Joan
  8. Tonny:
    Lieve Anja,
    Ik blijf toch trots op je hoor!!
    En ja, onderweg ben je altijd...., alleen is niet altijd duidelijk waarheen, maar de weg is veelal het belangrijkst dus het maakt niet uit waar die weg is. Voor jou is die nu dus weer hier, ook prima toch?
    Laat je nu je er toch bent maar eens lekker verwennen op Moederdag met zelfgemaakte tekeningen, koekjes enz.... dat blijven de liefste dingen om te krijgen (ook als de kinderen groot zijn).
    XXX
  9. Sonja Noija:
    8 mei 2014
    Gelukkig blijf je wel lopen want er zijn nog genoeg andere paden te ontdekken zonder lang van huis te zijn.
    En bijzondere ontmoetingen/mensen zullen ook op je weg blijven komen.
    Je bent een gelukkig mens met zoveel liefde om je heen.
    Zie je gauw weer.
    Liefs
    Sonja
  10. Edith:
    Hoi, zijn super trots op je!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Welkom thuis.Rob en Edith
  11. Dyonn:
    9 mei 2014
    Hoi Anja, petje af voor dit avontuur en dapper van je dat je deze beslissing hebt genomen! Geniet thuis!
    Groetjes Dyonne
  12. Elly vd Linden:
    Anja,

alle keuzes die je maakt zijn de JUISTE: dus alles is goed....
    Welcome home !

lieve groet Elly
  13. Joke westrik:
    9 mei 2014
    Bewust wording is geen falen.

Hugh Joke
  14. Gijs Tijmense:
    9 mei 2014
    Hoi anja het belangrijkste is dat je gezond en wel weer thuis ben je ben en je blijft een stoere grote zus.
    we zitten nu op zakygtos maar volgende week komen we een keertje langs. Dan hebben we nog vakantie we hoeven zaterdag pas weer te werken.
  15. Sientje Burgwal:
    9 mei 2014
    wat een weloverwogen besluit van je.
    dat de komende periode een goede tijd voor je mag zijn
  16. Yvonne:
    9 mei 2014
    St Jacob heeft na je buiging gedacht: Deze tocht lopen is " once for a wise man, twice for a fool"......... Je bent gewoon een slimme vrouw :-). Geniet van je verlof en fijn dat je gezond weer thuis bent. Kunnen we eindelijk gaan afspreken!!!! YES....
  17. Maja ter Brake:
    9 mei 2014
    Welkom thuis lieve Anja! Je bent en blijft toch een pelgrim!!!

Liefs Maja
  18. Petra van veldhuizen:
    lieve anja
    een teleurstelling voor je zelf misschien een goede overweging is ook wat waard geniet van je vrije tijd thuis en we denken aan je
    groetjes renate en petra
  19. Thea kuiper:
    9 mei 2014
    Hoi Anja, Het moet een teleurstelling voor je zijn, maar toch knap van je.
    Wie weet kom ik je binnenkort eens tegen in het mheenpark of ergens in de buurt.
    Lieve groeten,
    Thea
  20. Jon:
    Hoi Anja,
    Dapper van je , dit besluit. Geniet van de tijd en ruimte die voor je ligt!
  21. Christa Schildkamp:
    Lieve An,
    welkom thuis, geniet nu van van de momenten om je heen in je dagelijkse leventje, en sterkte met Ernst hoop dat hij weer snel opknapt.
    Tot gauw !
  22. Roeline:
    9 mei 2014
    Hoi Anja. Je hebt een mooie ontdekking gedaan! De camino is niet zozeer een reis van huis weg, maar een reis die uiteindelijk naar huis of zoals jij zegt naar 'thuis' moet leiden. Een thuiskomst en terugkeer naar de samenleving. Je was één met jezelf en met je gedachten alléén. Die heb je gevolgd.
    Liefs Roeline en Cees
  23. Marjo amptmeijer:
    Haoi Anja,

Ik had al bewondering voor je moed om voor de tweede keer deze tocht te lopen, des te meer respect voor je dat je nu de moed hebt te stoppen en toe te geven aan je verlangen om naar huis te gaan. en ..... je hebt hem toch mooi maar een keer gelopen!

Liefs Marjo

liefs Marjo
  24. Monique:
    9 mei 2014
    Wat je ook doet, als je er zelf achter staat is het een goed besluit, welkom thuis Anja!!!
  25. INEKE BONEKAMP:
    Lieve Anja

Natuurlijk zegt Je hoofd iets anders maar je gevoel daar gaat het om .
    Wat voor jou belangrijk is DAT IS THUIS. Bij alles en iedereen die je lief is.
    Dit was een pelgrimstocht naar die plek SJAPOO.
    groetjes en tot ziens Ineke
  26. Lyda:
    9 mei 2014
    Lieve Anja, respect voor jou, zeker na de tweede poging, maar wees trots op jezelf en geniet van het leven thuis, lekker met Ernst en jullie gezin. Groeten van Herman en Lyda
  27. Hans:
    10 mei 2014
    Met en zonder tocht - blijf je onze Anja; wij zien je altijd als je niet onderweg bent.
  28. Ellen:
    11 mei 2014
    Lieve Anja,
    Wat een wijs besluit, welkom thuis. Geniet van je verlof, waarin je kunt terugkijken op deze reis en vooruitkijken op nieuw in te slagen wegen. XX
    Beterschap voor Ernst.
  29. John Vroon:
    11 mei 2014
    Dag Anja,
    Donderdag schreef ik je nog met de wens deze Camino tot een goed einde te brengen. Vrijdag lees ik dat je moet stoppen. Ik vind dat moedig. Ik hoop dat je ondanks dit besluit toch iets van Jacobus hebt mee gekregen. Het aller beste. En wie weet zien we elkaar nu op enig moment in Hoogland.
    John
  30. Tineke:
    12 mei 2014
    Jij maakte een diepe buiging voor St. Jacob, ik maak een diepe buiging voor jou. Dapper dat je het nogmaals hebt geprobeerd en super dapper dat je het besluit hebt genomen om te stoppen. Geniet van het thuis zijn en van je vrije tijd .
    Hans en Tineke
  31. Lia van Gelder:
    13 mei 2014
    Hoi Anja

Geniet lekker van de tijd die je nog vrij hebt!!
    groet Lia